Sökträffar

    Sökträffar

    Visa alla resultat för ""
    Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

    Söktips

    • Kontrollera att orden är rättstavade
    • Försök med andra sökord eller synonymer
    • Smalna av din sökning för att få fler träffar

    Hur kan vi hjälpa dig?

    Ny student

    Kontakta oss

    Hitta medarbetare

    Sökträffar

      Sökträffar

      Visa alla resultat för ""
      Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

      Söktips

      • Kontrollera att orden är rättstavade
      • Försök med andra sökord eller synonymer
      • Smalna av din sökning för att få fler träffar

      Hur kan vi hjälpa dig?

      Ny student

      Kontakta oss

      Hitta medarbetare

      Högskolan i Skövde, länk till startsida

      Texten är äldre än sex månader.

      Småföretag behöver smart innovationsstrategi för att överleva

      Publicerad 4 maj 2018

      Att vara framåtlutad och utveckla produkter eller tjänster är viktigt. Även för små- och medelstora företag. Men det måste finnas en strategi för att hantera öppenhet kring idéer och hur man ska ta marknadsandelar. Annars ökar risken för uppköp eller intern kunskapsbrist. Det visar Susanne Dursts, biträdande professor i företagsekonomi på Högskolan i Skövde, nya forskning.

      Hennes bok "Open Innovation and Knowledge Management in Small and Medium Enterprises" har just lanserats. Tillsammans med forskarkollegor från Turkiet, Brasilien, Tyskland, Island, Hong Kong, Nederländerna och Spanien har Susanne Durst undersökt hur små- och medelstora företag utvecklas och hur kopplingen mellan kunskapshantering och öppen innovation ser ut i en sådan process.
      – Den kanske största skillnaden med större företag är att små- eller mellanstora företag skapar nya innovationer och utvecklar affärsmodeller lite mer "ad hoc". Det finns dock en risk med det. För många små företag kan det vara svårt att identifiera hur man då ska använda sina knappa resurser på ett effektivt sätt. Man vill behålla det man har – samtidigt som man vill driva utveckling, säger Susanne Durst.

      Dela med sig eller hålla hemligt?

      I resan från idé till färdig innovation finns också utmaningar. Ska man dela med sig av smarta upptäckter eller hålla det hemligt? Och vilka blir konsekvenserna med att vara öppen?
      – För många mindre företag kan kunskapsöverföringen, alltså hur mycket man delger sina samarbetspartners, vara en klurig avvägning. Det finns alltid en risk att nya idéer snappas upp av större eller internationella som gör innovationen till sin. Men samtidigt kan det vara en fördel att vara transparent. Det kan göra samarbeten mer effektiva och man får tillgång till nya kunskaper och färdigheter.
      I boken beskriver Durst, och forskarkollegorna, små och medelstora företag som har sin hemvist i olika länder.
      – Företagen har många liknande utmaningar oavsett land. Men vissa kulturella betingelser kan påverka. I Turkiet och Hong Kong är familjeföretagen, många. Och familjen har ofta en betydande roll. Där kan man, ibland, vara mer reserverad till att dela med sig av uppgifter till företag man samarbetar med. Att bygga upp tillit där kan ta lite länge tid. Skandinaviska företag är i många fall mer öppna redan från början.

      Publicerad: 2018-05-04
      Senast ändrad: 2020-01-23
      Sidansvarig: webmaster@his.se