Sökträffar

    Sökträffar

    Visa alla resultat för ""
    Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

    Söktips

    • Kontrollera att orden är rättstavade
    • Försök med andra sökord eller synonymer
    • Smalna av din sökning för att få fler träffar

    Hur kan vi hjälpa dig?

    Ny student

    Kontakta oss

    Hitta medarbetare

    Sökträffar

      Sökträffar

      Visa alla resultat för ""
      Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

      Söktips

      • Kontrollera att orden är rättstavade
      • Försök med andra sökord eller synonymer
      • Smalna av din sökning för att få fler träffar

      Hur kan vi hjälpa dig?

      Ny student

      Kontakta oss

      Hitta medarbetare

      Högskolan i Skövde, länk till startsida

      Texten är äldre än sex månader.

      Designprofessor föreläser på Högskolan i Skövde om nationalklenoden Ikea

      Publicerad 22 oktober 2018

      Sara Kristoffersson är skribent och professor i designhistoria vid Konstfack i Stockholm. Onsdagen den 24 oktober kommer hon till Högskolan i Skövdes föreläsningsserie populärvetenskapliga caféer för att tala om möbelföretaget Ikea.

      Är det Ikea som behöver Sverige eller Sverige som behöver Ikea? Det är en av många frågor som Sara Kristoffersson diskuterar i "IKEA. En kulturhistoria" – den första boken som på allvar granskar hur det globala företaget använder Sverige i sitt varumärkesbyggande. Det är också temat för hennes föreläsning på Högskolan i Skövde.

      – Varuhuskedjan har kommit att definiera en nation. Ikea säljer inte bara heminredning, utan även Skandinavien och Sverige. Eller rättare sagt bilden av Sverige och svensk design. Inarbetade föreställningar om landet som ett demokratiskt, solidariskt och socialt rättvist välfärdssamhälle används för att marknadsföra bokhyllan ”Billy” och soffan ”Tylösand”. Den nationella profilen kan kort sagt växlas in i kronor och ören, säger Sara Kristoffersson.

      – Beroendet är emellertid ömsesidigt. Den svenska staten lyfter fram Ikea för att blåsa liv i den nationella identiteten och lansera Sverige utomlands. Berättelsen om Ikea kan ses som den moderna välfärdsstatens myt om sig självt.

      Sara Kristoffersson berättar inte bara om hur Sverige successivt blir viktigare och viktigare i Ikeas marknadsföring, utan också att det vi specifikt förknippar med Ikea – som monteringsbara möbler i platta paket – i själva verket är vidareutveckling av traditioner och försäljningsmetoder. Mottot är att bidra till ”en bättre vardag för de många människorna”. Samhällsengagemang och socialt ansvar är centralt i Ikeas profil. Men det handlar förstås också om en genomtänkt och medveten kommersialism.

      Sara Kristoffersson är professor i designhistoria på Konstfack i Stockholm och docent i konstvetenskap. Hon skriver regelbundet i Dagens Nyheter och är även en flitigt anlitad föreläsare.

      När: Onsdagen den 24 oktober. 
      Tid: kl 18:30 – 20:30. Obs tiden!
      Plats: Högskolan i Skövde, hus D, sal D 105 - obs salsbyte!

      Fri entré!

      De populärvetenskapliga caféerna är ett samarrangemang mellan Högskolan i Skövde, Folkuniversitetet och Skaraborgs Senioruniversitet.

      Publicerad: 2018-10-22
      Senast ändrad: 2020-01-23
      Sidansvarig: webmaster@his.se