Sökträffar

    Sökträffar

    Visa alla resultat för ""
    Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

    Söktips

    • Kontrollera att orden är rättstavade
    • Försök med andra sökord eller synonymer
    • Smalna av din sökning för att få fler träffar

    Hur kan vi hjälpa dig?

    Ny student

    Kontakta oss

    Hitta medarbetare

    Sökträffar

      Sökträffar

      Visa alla resultat för ""
      Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

      Söktips

      • Kontrollera att orden är rättstavade
      • Försök med andra sökord eller synonymer
      • Smalna av din sökning för att få fler träffar

      Hur kan vi hjälpa dig?

      Ny student

      Kontakta oss

      Hitta medarbetare

      Högskolan i Skövde, länk till startsida

      Texten är äldre än sex månader.

      Digitala redskap ska aktivera unga med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar

      Publicerad 17 april 2019

      Högskolan i Skövde har nyligen beviljats en halv miljon kronor för ett forskningsprojekt inom forskningsmiljön DHEAR (Digital HEAlth Research). I projektet, som heter FUN, ska det tas fram digitala hjälpmedel som ska få elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) mer fysiskt aktiva. Barn och ungdomar rör sig allt mindre och idag når elever inte upp till de rekommenderade nivåerna av fysisk aktivitet som krävs för att uppnå och bibehålla en god hälsa. Det kan få konsekvenser för ungdomarna, både nu och senare i livet, när det gäller den fysiska och den psykiska hälsan. – En grupp som har särskilt svårt att vara tillräckligt fysisk aktiva är elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, som exempelvis autism och ADHD. Fysisk aktivitet är särskilt viktigt för den gruppen eftersom de har högre risk att drabbas av ohälsa längre fram i livet, berättar Ninitha Maivorsdotter, biträdande lektor i folkhälsovetenskap och projektledare för FUN.

      Ska revolutionera arbetssätt

      Den fysiska aktiviteten i skolan är idag reducerad till skolämnet idrott och hälsa, samt raster. Det individuella behovet av fysisk aktivitet är större än så och finns under hela skoldagen. Forskningsprojektet FUN ska revolutionera sättet som skolan arbetar med fysisk aktivitet.

      – Tanken är att eleven ska få ökad möjlighet att vara fysiskt aktiv, kopplat till de olika ämnenas pedagogiska mål. För att klara det behöver skolan och lärarna redskap som stödjer den förändringen, säger Ninitha Maivorsdotter.

      Digital plattform ökar engagemang och rörelseglädje

      Den digitala plattform som tas fram inom FUN kommer att erbjuda just de redskapen. Plattformen, som kommer kunna användas via mobila enheter, såsom surfplattor och smartphones, bygger på en pedagogisk modell som tar utgångspunkt i speldesign. Syftet är att öka engagemang och rörelseglädje hos elever med NPF.

      En halv miljon i forskningsmedel

      FUN ingår i forskningsmiljön DHEAR (Digital HEAlth Research) och har beviljats en halv miljon kronor i forskningspengar från Vinnova för ”utmaningsdriven innovation”. Projektet är ett samverkansprojekt mellan Högskolan i Skövde, Örebro universitet, Skaraborgs kommunalförbund samt Västra Götalandsregionen och kommer i ett första steg att pågå under nio månader.

      – Vi är väldigt glada att ha fått de här pengarna. FUN riktar sig till en grupp unga som är i särskilt behov av insatser. Rörelse är en rättighet för alla, säger Ninitha Maivorsdotter.

      Publicerad: 2019-04-17
      Senast ändrad: 2020-01-23
      Sidansvarig: webmaster@his.se