Sökträffar

    Sökträffar

    Visa alla resultat för ""
    Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

    Söktips

    • Kontrollera att orden är rättstavade
    • Försök med andra sökord eller synonymer
    • Smalna av din sökning för att få fler träffar

    Hur kan vi hjälpa dig?

    Ny student

    Kontakta oss

    Hitta medarbetare

    Sökträffar

      Sökträffar

      Visa alla resultat för ""
      Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

      Söktips

      • Kontrollera att orden är rättstavade
      • Försök med andra sökord eller synonymer
      • Smalna av din sökning för att få fler träffar

      Hur kan vi hjälpa dig?

      Ny student

      Kontakta oss

      Hitta medarbetare

      Högskolan i Skövde, länk till startsida

      Framtidens dataspelsutvecklare visar framfötterna

      Publicerad 1 juni 2018

      Under fredagen visade studenter från programmen inom dataspelsutveckling på Högskolan i Skövde sina spelprojekt. Under tio veckor har studenterna skapat spel som, redan nu, var redo att visas och testas på riktigt. Live på plats på Högskolan – och via livesändning.

      Varje år utvecklar spelstudenter i årskurs två genom ett skapande grupparbete sina spelidéer. Och det är vid denna tidpunkt nu internationellt erkända spelkreatörer och studios först sått sina frön. Stunlock Studios, Coffee Stain Studios och Flaimbait Games är bara några exempel på spelföretag som satt Högskolan i Skövde – och dess studenter på kartan. Gemensamt för samtliga? Alla har börjat sina karriärer i spelpresentationen på Högskolan. Under fredagen var det dags för mässa och livesändning, ledd av Tau Peterson (Stunlock Studios) samt Johannes Aspeby (Coffee Stain Studios).
      – Med tanke på den korta tid det ändå handlar om, tio veckor, så visar studenterna på en stor kreativitet i sina olika spelidéer, säger Fredrik Eriksson, lärare och adjunkt i medier, estetik och berättande vid Högskolan i Skövde, och fortsätter:
      – I år är temat "färdigt spel", vilket också haft som syfte att sätta fokus på betydelsen av att slutföra projektet inom ramen för kursen. Det tycker jag också märks; spelen håller hög klass.

      Spel som utspelar sig på en ravefest i skogsmiljö

      Ett av årets spel är Strobophagia, ett skräckspel, som utspelar sig på en ravefest i skogsmiljö. Ni hör ju; unikt så det bara sjunger – eller kanske snarare dansar – om det. Idén kom till en av dataspelsstudenten Ben Clarke, som med ett "obskyrt dark wave-album" i lurarna fick en spelidé. Med ravekänsla.
      – Det är ett multiplayer-spel där man spelar olika roller, som är skräckinjagande karaktärer för varandra.

      En första version av spelet är färdigt. Men det finns tankar på en fortsättning, berättar Kristian Jonsson, som läser Dataspelsutveckling – design. En av spelteamets 13 andra medlemmar.
      – Vi vill vidareutveckla det vidare och hoppas få med spelet till Sweden Game Conference här i Skövde, i höst.