Sökträffar

    Sökträffar

    Visa alla resultat för ""
    Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

    Söktips

    • Kontrollera att orden är rättstavade
    • Försök med andra sökord eller synonymer
    • Smalna av din sökning för att få fler träffar

    Hur kan vi hjälpa dig?

    Ny student

    Kontakta oss

    Hitta medarbetare

    Sökträffar

      Sökträffar

      Visa alla resultat för ""
      Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

      Söktips

      • Kontrollera att orden är rättstavade
      • Försök med andra sökord eller synonymer
      • Smalna av din sökning för att få fler träffar

      Hur kan vi hjälpa dig?

      Ny student

      Kontakta oss

      Hitta medarbetare

      Högskolan i Skövde, länk till startsida

      Texten är äldre än sex månader.

      Två dagar med platsutveckling, storytelling och spelmekanik

      Publicerad 4 oktober 2019

      För åttonde året i följd hålls i två dagar ett kulturarvsseminarium på Högskolan i Skövde. Seminariet fungerar som en träffpunkt för studenter, forskare, kulturarvsaktörer, samt medie- och spelutvecklare med intresse för kulturarvsområdet. Årets tema handlar om att genom kreativitet utveckla ett nyskapande berättande om kulturarv och besöksmål.

      I två dagar hålls nu årets kulturarvsseminarium på Högskolan i Skövde. Över femtio deltagare, från bland annat Kalmar, Örebro, Ljungby och Lidköping är på plats för att nätverka och få nya kunskaper. Årets tema, "Platsutveckling, storytelling och spelmekanik", är en fortsättning på förra årets tema kring aktivt berättande och om hur vi genom kreativitet utvecklar ett innovativt berättande för kulturarv och besöksmål.

      Bland talarna finns bland annat representanter från Västarvet, Kistone, Skövde kommun och Högskolan i Skövde, alla vars föredrag på olika sätt ger exempel på hur storytellern kan använda sig av digitala medier, spelteknologi och spelmekanik för platsutveckling.

      – På kulturarvsseminariet träffar aktörer från exempelvis lokala små museer spelutvecklare, studenter och storytellers och genast föds idéer. Genom åren har det skapats ett antal fantastiska projekt tack vare den här mötesytan, säger Lars Vipsjö, lektor i medier, estetik och berättande vid Högskolan i Skövde.

      Besöksmål och spelhistoria

      Först ut bland föreläsningarna var Jessica Bergström och Andreas Stålvall från Västarvet. De berättade om projektet Prisma och sitt arbete med besöksmålsutveckling.

      – Det handlar om allt från skruvar och muttrar till livsöden och kulturyttringar. Vi samlar in data och skapar mobila guider för att tillgängliggöra platser digitalt så att fler vill besöka dem analogt, berättade de under sitt föredrag.

      Under torsdagseftermiddagen talade Björn Berg Marklund, lektor i informationsteknologi om några av de forskningsprojekt som bedrivs på Högskolan inom området Serious games. Kulturarvsseminariet avslutas under fredagseftermiddagen med en föreläsning om ett för många kanske oväntat kulturarv – svensk spelhistoria.

      Publicerad: 2019-10-04
      Senast ändrad: 2020-01-21
      Sidansvarig: webmaster@his.se