Sökträffar

    Sökträffar

    Visa alla resultat för ""
    Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

    Söktips

    • Kontrollera att orden är rättstavade
    • Försök med andra sökord eller synonymer
    • Smalna av din sökning för att få fler träffar

    Hur kan vi hjälpa dig?

    Ny student

    Kontakta oss

    Hitta medarbetare

    Sökträffar

      Sökträffar

      Visa alla resultat för ""
      Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

      Söktips

      • Kontrollera att orden är rättstavade
      • Försök med andra sökord eller synonymer
      • Smalna av din sökning för att få fler träffar

      Hur kan vi hjälpa dig?

      Ny student

      Kontakta oss

      Hitta medarbetare

      Högskolan i Skövde, länk till startsida

      Texten är äldre än sex månader.

      Tre dataspel från Högskolan tävlar om spelutmärkelse

      Publicerad 16 oktober 2018

      På torsdagskväll, under Sweden Game Conference, delas årets Skövde Academic Game Award (SAGA) ut av Skövde kommun. Priset går till årets bästa spel utvecklat av högskolestudenter. I år gör Llama Palooza, Cateau och Cossette’s Cassettes upp om prissumman på 20.000 kronor.

      – Vi vill stärka spelkulturen, Skövde som dataspelsstad och uppmuntra de talanger som finns på Högskolan, säger Peter Yström, näringslivsutvecklare på Skövde kommun och ordförande i juryn, om syftet med priset som delats ut sedan 2013.

      Årets tre nominerade spel har blivit till under spelprojektskurser vid Högskolan under 2018.
      – Gemensamt för samtliga nominerade är att känns som färdiga spel. Väldigt imponerande, med tanke på att de blivit till under åtta-tio veckors tid, bara, säger Peter Yström.

      ”En bekräftelse på att vi skapat något speciellt”

      Cossette’s Cassettes har, liksom Cateau, tidigare under våren fått pris under en annan dataspelsgala (Sweden Game Awards) och nu kan det alltså vara dags igen.
      – Det är en vidare bekräftelse på att det vi skapat något speciellt. Det skulle kännas stort om vi vann, och öka våra chanser till att göra avtryck i spelindustrin i framtiden, säger projektledaren Joakim Hedström, som läser Dataspelsutveckling med inriktning Game Writing, och fortsätter:
      – Vårt spel är retro och går ut på att spelaren ska reparera trasiga kassetter med låtar i 90-talsstuk, för att på så sätt få ta del av berättelsen.

      I ett av de andra spelen, Llama Palooza, är det inte kassetter som ska repareras – utan lamor som ska räddas. En av spelets två animatörer, Klara Carlsson, som läser Dataspelsutveckling – grafik, berättar:
      – Lamorna löper amok efter att ha blivit förgiftade och som spelare, och bybo, måste du se till att fånga in djuren innan alla hus förstörs. Att döda lamorna ger minuspoäng, eftersom byborna tycker om och livnär sig på sina lamor och vill bota, inte döda.

      Vill inspirera andra

      Alla nominerade hoppas förstås att det är just deras spel som läses upp efter trumvirveln när vinnaren tillkännages under galamiddagen på torsdagskvällen. Men det finns mer värden utöver själva vinsten.
      – Jag hoppas att vårt spel, oavsett om vi vinner eller inte, kan ge glädje och skratt och att vi kan inspirera andra som vill bli spelutvecklare. Att som student bli nominerad till ett sånt här pris är något jag bara kunde drömma om när jag var yngre. Det känns underbart, säger Klara Carlsson.

      Publicerad: 2018-10-16
      Senast ändrad: 2020-01-23
      Sidansvarig: webmaster@his.se