Sökträffar

    Sökträffar

    Visa alla resultat för ""
    Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

    Söktips

    • Kontrollera att orden är rättstavade
    • Försök med andra sökord eller synonymer
    • Smalna av din sökning för att få fler träffar

    Hur kan vi hjälpa dig?

    Ny student

    Kontakta oss

    Hitta medarbetare

    Sökträffar

      Sökträffar

      Visa alla resultat för ""
      Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

      Söktips

      • Kontrollera att orden är rättstavade
      • Försök med andra sökord eller synonymer
      • Smalna av din sökning för att få fler träffar

      Hur kan vi hjälpa dig?

      Ny student

      Kontakta oss

      Hitta medarbetare

      Högskolan i Skövde, länk till startsida

      Texten är äldre än sex månader.

      Spel som får barn att prata stadsplanering

      Publicerad 27 mars 2019

      Högskolan i Skövde har fått en betydande roll i ett samarbetsprojekt gällande arbetet med Lidköpings nya stadsutvecklingsplan. En grupp studenter på magisterutbildningen Serious games har arbetat fram ett spel i syfte att locka en yngre publik att börja prata stadsplanering.

      Lidköpings stadsutvecklingsplan anger bland annat vilka prioriteringar kommunen vill göra för att nå en hållbar och robust samhällsutveckling. Därför vill kommunen nu bjuda in barn och ungdomar till samtal och lyfta fram stadsutvecklingsfrågor på ett mer lättsamt sätt. Förhoppningen är att bredda möjligheten för barn och unga att bli delaktiga i planeringen.

      Spel som engagerar

      En grupp magisterstudenter på programmet Serious games vid Högskolan i Skövde har nu utvecklat ett spel som ska engagera barn till att börja tänka på den här typen av frågor. Spelet Stadsbyggarna, vars målgrupp är barn i åldrarna 9-12 år, kommer att användas i medborgardialoger i samband med det nu pågående arbetet med den nya stadsutvecklingsplanen.

      – Vi ville göra ett spel som introducerade barn till stadsplanering på ett roligt och engagerande vis, och det känner vi att vi lyckats med. Spelet är designat för att betona möjligheten att påverka och göra sin röst hörd, men framförallt tar spelet tillvara på något som barn redan är mycket duktiga på, nämligen kreativitet, säger Victor Bankler, speldesigner för Stadsbyggarna.

      – Studenterna i Skövde har testspelat en prototyp av spelet med en fjärdeklass i Hjo kommun och resultat blev lyckat. Det blev mycket diskussioner och barnen hade helt andra prioriteringar än vad vi tjänstepersoner inom Samhällsbyggnad hade när vi spelade, vilket verkligen var nyttigt för oss att se, säger Maria Nordqvist, samhällsplanerare och projektledare för stadsutvecklingsprojektet i Lidköping.

      Lyckat samarbete

      Henrik Engström, biträdande professor inom informationsteknologi vid Högskolan i Skövde, menar att projektet med Stadsbyggarna är ett bra exempel på ett lyckat samarbete mellan Högskolan och det omgivande samhället.

      – Studenterna har skapat ett väldigt bra koncept där spelmoment används för att belysa vårt delade ansvar för samhällsbyggnad. Vi tror att detta kan vara intressant långt utanför länets gränser och vi planerar att genomföra en forskningsstudie kopplat till de aktiviteter som är planerade att genomföras i Lidköping i år, berättar Henrik Engström.

      Fakta om spelet:

      Spelet, som är en kombination av ett brädspel och ett digitalt spel, spelas i fyra lag med 2-4 personer/lag. Varje lag får en ”roll” och ett spelkort med information om rollens intressen: Naturvårdare, Bostadsbyggare, Borgmästare eller Företagare.

      Spelarna får sedan olika uppgifter att lösa, till exempel "bygg bostäder i centrum" eller "bygg väg från punkt A-B". I planeringsfasen använder lagen surfplattor för att kunna planera sina förslag på en virtuell karta innan ett beslut fattas. Syftet är att skapa en tydlig skiljelinje mellan vad som befinner sig i ett planeringsstadium och vad som är genomfört.

      Alla fyra grupper måste komma överens innan byggklossar placeras ut på den gemensamma, fysiska spelplanen. Efter hand fylls spelplanen allt mer och det blir svårare att hitta rätt plats. Spelarna kan till exempel behöva fråga sig "ska vi ta bort skog eller ska vi bygga högre hus?" Spelet tar cirka 1 timme att spela, där samtalen får ta plats och leds av en ”spelledare” som också kan ställa frågor kring varför spelarna vill göra si eller så.

      Kontakt

      Adjunkt i informationsteknologi

      Publicerad: 2019-03-27
      Senast ändrad: 2020-01-21
      Sidansvarig: webmaster@his.se