Sökträffar

    Sökträffar

    Visa alla resultat för ""
    Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

    Söktips

    • Kontrollera att orden är rättstavade
    • Försök med andra sökord eller synonymer
    • Smalna av din sökning för att få fler träffar

    Hur kan vi hjälpa dig?

    Ny student

    Kontakta oss

    Hitta medarbetare

    Sökträffar

      Sökträffar

      Visa alla resultat för ""
      Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

      Söktips

      • Kontrollera att orden är rättstavade
      • Försök med andra sökord eller synonymer
      • Smalna av din sökning för att få fler träffar

      Hur kan vi hjälpa dig?

      Ny student

      Kontakta oss

      Hitta medarbetare

      Högskolan i Skövde, länk till startsida

      Texten är äldre än sex månader.

      Digitalt barnboksprojekt från Högskolan på Bokmässan

      Publicerad 23 september 2019

      Kiras och Luppes Bestiarium – KLUB är ingen vanlig barnboksserie. Kopplingen mellan böcker, digitalt medium och verkliga platser runt om i Skaraborg gör den unik. Innehållet i både böcker och app skapas av studenter från Högskolan i Skövde. Nu är det tredje året som Lars Vipsjö, projektledare och lektor i medier, estetik och berättande vid Högskolan i Skövde medverkar på Bokmässan i Göteborg för att visa KLUB.

      KLUB är en barnboksserie som utspelas runt om i Skaraborg. Nya berättelser knyter samman gamla kulturarvsmiljöer med lokala sägner och sagoväsen. Vännerna Kira och Luppe hjälper i böckerna trollforskaren Lovis att rädda folktroväsen i Skaraborg undan den elaka Cirkusdirektören, som egentligen är ett troll, en bergakung. Hittills har 15 böcker getts ut och det finns ytterligare en bok på gång. Boken som utspelar sig i Essunga är färdigskriven, men inte illustrerad ännu. KLUB omfattar både böcker och en app. Böckernas och appens innehåll skapas av studenter från programmen i Dataspelsutveckling vid Högskolan i Skövde. Med appen kan man via bokstavsfigurerna i böckerna skanna fram dem i 3D. Figurerna som skannats sparas i appens bestiarium och här finns det lättsam fakta att läsa kring dem.

      – På Bokmässan brukar vi ha en stor montervägg med en karta över Skaraborg. Nytt för i år är att bokstavsfigurerna på kartan kommer kunna skannas och så man kan se figurerna träda fram, förklarar Lars Vipsjö.

      Satsar vidare på brädspel och ny app

      Vad händer nu inom projektet när boken om Essunga är klar och det finns böcker för varje skaraborgsk kommun?

      – Vi håller faktiskt på med ytterligare en bok som ska bli klar i höst. Men den boken kommer att skilja sig en del formmässigt från de tidigare, eftersom den blir mer lik en serietidning. Arbetet med den boken sker i samarbete med Platåbergens Geopark. Men inom projektet har vi även påbörjat arbete med ett brädspel, en besökmålsbok, en utställning och dessutom finns planer på en ny spelapp, konstaterar Lars Vipsjö.

      Böckerna om Kira och Luppe ges ut i samarbete med Lokrantz förlag i Lidköping och app-företaget Solutions Skövde. KLUB är ett delprojekt i, Kulturarv och spelteknolog i Skaraborg – KASTiS, som finansieras av Skaraborgs kommunalförbund, Högskolan i Skövde och alla Skaraborgs kommuner. KASTiS är en samverkans- och kunskapsplattform för hållbar användning av spelteknologi inom kulturarvsförmedling och besöksmålsutveckling.

      Publicerad: 2019-09-23
      Senast ändrad: 2020-01-23
      Sidansvarig: webmaster@his.se