Sökträffar

    Sökträffar

    Visa alla resultat för ""
    Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

    Söktips

    • Kontrollera att orden är rättstavade
    • Försök med andra sökord eller synonymer
    • Smalna av din sökning för att få fler träffar

    Hur kan vi hjälpa dig?

    Ny student

    Kontakta oss

    Hitta medarbetare

    Sökträffar

      Sökträffar

      Visa alla resultat för ""
      Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

      Söktips

      • Kontrollera att orden är rättstavade
      • Försök med andra sökord eller synonymer
      • Smalna av din sökning för att få fler träffar

      Hur kan vi hjälpa dig?

      Ny student

      Kontakta oss

      Hitta medarbetare

      Högskolan i Skövde, länk till startsida

      Texten är äldre än sex månader.

      Kvalitet inom äldreomsorgen - mer än bara mätningar

      Publicerad 24 september 2018

      Hur mäter vi kvalitet i äldreomsorgen? Och vad är det som ger värde åt en äldre person på ett äldreboende? Under måndagen diskuterades frågorna utifrån de nya forskningsrönen från Högskolan i Skövde tillsammans med företrädare från Sveriges Kommuner och Landsting (SKL), Socialstyrelsen, politiker, vårdpersonal och äldreföreningar.

      Dagen och konferensen hade sin utgångspunkt i den forskning som genomförts vid Högskolan i Skövde av Ali Kazemi, professor i socialpsykologi, och modererades av Catharina Gillsjö, lektor i omvårdnad vid Högskolan i Skövde. Studien består av olika delar: en analys och genomgång av resultaten av Öppna jämförelser från Socialstyrelsen samt intervjuer, observationer och enkäter till personal inom hemtjänst och äldreboenden. 

      – Syftet har varit att ta reda på vad som skapar mest kvalitet för äldreomsorgen i stort. Det handlar om att definiera vad som faktiskt är kvalitet, hur man mäter kvalitet och hur vi kan skapa kvalitet, säger Ali Kazemi, och fortsätter:
      – Jag hoppas att forskningen ska bidra till att kvalitetsbegreppet kan vidgas. Idag är det mycket fokus på resurser och pengar, men det är mer som skapar värde för den äldre. Inte minst är relationer mellan vårdgivare och brukare, viktiga.

      Kommuner och myndigheter behöver därför jobba för en god äldreomsorg, även bortom nuvarande rankingsystem och mätningar, anser Ali Kazemi.
      – En rekommendation till kommuner och myndigheter är att man tonar ned fokus på ranking och procentandelar i nöjdhetsmätningarna. De innehåller för mycket osäkerhet och tolkas ofta på fel sätt.

      Sagt under konferensen

      Helena Henningson, handläggare avdelningen för vård och omsorg, Sveriges kommuner och landsting:
      – Spännande och intressant. Det börjar bli läge att att prata om Öppna jämförelser 2.0.

      Kalle Brandstedt, utredare, Socialstyrelsen:
      – Det vi hört om idag bekräftar till stor del våra egna reflektioner, tankar och teser. Men det är väldigt värdefullt att det även finns belagt från forskningssidan.

      Wivianne Johansson, äldreföreningen SPF Seniorerna:
      – Jag blev jätteglad när jag nåddes av forskningsresultaten. Jag har mycket kontakter med äldre personer och deras bild är inte alltid lika positiv som resultaten i Öppna jämförelser indikerar.

      Theres Sahlström, politiker (M), ordförande, vård- och omsorgsnämnden, Skövde kommun:
      – Otroligt spännande resultat. Det är också viktigt att vi nu skapar värde och verkstad. Vi (politiker) får ofta höra att det krävs mer resurser. Det finns såklart fall där det kan stämma. Men jag tycker det är bra att vi också sätter fokus på vad vi mäter och hur. Idag läggs mycket administrativ tid inom äldreomsorgen på detta. Kanske kan den tiden göra mer nytta på annat sätt?

      Publicerad: 2018-09-24
      Senast ändrad: 2020-01-23
      Sidansvarig: webmaster@his.se