Sökträffar

    Sökträffar

    Visa alla resultat för ""
    Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

    Söktips

    • Kontrollera att orden är rättstavade
    • Försök med andra sökord eller synonymer
    • Smalna av din sökning för att få fler träffar

    Hur kan vi hjälpa dig?

    Ny student

    Kontakta oss

    Hitta medarbetare

    Sökträffar

      Sökträffar

      Visa alla resultat för ""
      Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

      Söktips

      • Kontrollera att orden är rättstavade
      • Försök med andra sökord eller synonymer
      • Smalna av din sökning för att få fler träffar

      Hur kan vi hjälpa dig?

      Ny student

      Kontakta oss

      Hitta medarbetare

      Högskolan i Skövde, länk till startsida

      Texten är äldre än sex månader.

      Kunskapsglapp i arbetet med samhällets digitalisering

      Publicerad 14 november 2018

      Hur tar vi tillvara på och samordnar den kunskap som finns i dag och i framtiden för samhällets digitalisering? Det är någonting som Ulf Melin, professor i informatik har fått i uppdrag att utreda. Nu efterlyser han ett tankeledarskap. Resultaten från hans utredning kommer att stå i fokus under ett panelsamtal i Stockholm den 28 november. Högskolan i Skövde är en av initiativtagarna till Ulf Melins utredning.

      Hur tar vi tillvara på och samordnar den kunskap som finns i dag och i framtiden för samhällets digitalisering? Det är någonting som Ulf Melin, professor i informatik har fått i uppdrag att utreda. Nu efterlyser han ett tankeledarskap. Resultaten från hans utredning kommer att stå i fokus under ett panelsamtal i Stockholm den 28 november. Högskolan i Skövde är en av initiativtagarna till Ulf Melins utredning.

      – Sverige ska vara bäst i världen på att använda digitaliseringens möjligheter. Det är en hög ambition som vi inte riktigt lever upp till i dag. Min utredning visar att det finns flera glapp i hur vi tar tillvara den kunskap som finns, både från forskningens och praktikens sida. Jag kan konstatera att trots att det i dag finns relevant forskning på området, så nyttjas den alltför sällan av dem som arbetar med digitalisering i praktiken, säger Ulf Melin och fortsätter:

      – Det finns goda exempel, men genomslaget är för litet och vi behöver arbeta med bland annat form, timing och aktualitet från akademins sida. Samtidigt behöver praktiken vända sig till och använda den forskning som faktiskt finns mera aktivt. En målbild som kommit ur utredningen har varit en reflekterande digitaliseringspraktiker.

      Han konstaterar att en nationell samordning av framtida kunskapsbildning på området vore gynnsamt för Sverige som nation
      – Det handlar inte bara om att öka takten här, utan vi behöver också ett avvägt och reflekterande material för att kunna ta tag i de stora frågorna om digitalisering på samhällsnivå, säger han.

      – Ett nationellt kunskapscentrum skulle kunna vara ett nav och ett stöd i ett sådant arbete. Här skulle forskare tillsammans med politiker, näringsliv och offentlig sektor samarbeta kring framtida vetenskaplig kunskapsbildning.

      Han trycker särskilt på vikten av att forskning från flera olika fält samverkar:
      – Samhällets digitalisering är ett sammanflätat och mångfacetterat fenomen. Enskilda forskningsdiscipliner räcker inte för att fånga detta. Mångfacetterade fenomen kräver en mångfacetterad forskning, vi behöver ett tankeledarskap och en långsiktighet här.

      Rapporten presenteras under ett panelsamtal i Stockholm den 28 november. Seminariet riktar sig till tjänstemän, beslutsfattare och andra som i någon form arbetar med strategiskt digitaliseringsarbete.

      Bakom Ulf Melins utredning och seminariet i Stockholm står Göteborgs universitet, Chalmers Tekniska Högskola, Högskolan i Skövde, Högskolan i Borås, Högskolan Väst, Karlstads universitet, Jönköping University, Högskolan i Halmstad och Västra Götalandsregionen.

      Publicerad: 2018-11-14
      Senast ändrad: 2020-01-23
      Sidansvarig: webmaster@his.se