Sökträffar

    Sökträffar

    Visa alla resultat för ""
    Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

    Söktips

    • Kontrollera att orden är rättstavade
    • Försök med andra sökord eller synonymer
    • Smalna av din sökning för att få fler träffar

    Hur kan vi hjälpa dig?

    Ny student

    Kontakta oss

    Hitta medarbetare

    Sökträffar

      Sökträffar

      Visa alla resultat för ""
      Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

      Söktips

      • Kontrollera att orden är rättstavade
      • Försök med andra sökord eller synonymer
      • Smalna av din sökning för att få fler träffar

      Hur kan vi hjälpa dig?

      Ny student

      Kontakta oss

      Hitta medarbetare

      Högskolan i Skövde, länk till startsida

      Texten är äldre än sex månader.

      Från idé till färdigt spel på åtta veckor

      Publicerad 5 juni 2019

      Under onsdagen 5 juni presenterade studenter från de olika programmen inom dataspelsutveckling på Högskolan i Skövde sina spelprojekt. Andraårsstudenterna har under åtta veckor skapat spel som redan var färdiga att både visas upp och testas på riktigt – direkt på plats – och via livesändning med programledaren Angelica Norgren från radioprogrammet P3 Spel.

      Varje år bildar spelstudenter i årskurs två grupper där de under åtta veckor utvecklar spel från idéstadie till färdig, spelbar produkt. Grupperna är blandade med studenter från alla de olika inriktningar som finns inom dataspelsutveckling på Högskolan i Skövde. Flera idag internationellt erkända spelstudior, exempelvis Stunlock Studios, Coffee Stain Studios och Flamebait Games, har startat sina karriärer i samband med den årligen återkommande spelpresentationen.

      – Åtta veckor är inte lång tid till att utveckla spel, men studenterna lyckas ändå skapa spel som är innovativa och roliga. Det visar att studenterna är otroligt kreativa och drivna när de får möjlighet att samarbeta, säger Fredrik Eriksson Caba, adjunkt i medier, estetik och berättande vid Högskolan i Skövde.

      Besökare fick testa spelen

      Samtidigt som spelpresentationerna pågick hölls en mässa dit många intresserade hade kommit för att testa på studenternas spel. Spelen testades också dagen innan av värden, Angelica Norgren, programledare för radioprogrammet P3 Spel.

      – För att skapa bra spel är det viktigt att samla kompetenser från olika fält, både när det gäller utveckling men också vid speltestning. Resultatet talar för sig själv, spelen håller hög klass, säger Fredrik Eriksson Caba.

      Ovanligt många spel i år

      I år har det utvecklats fler spel än tidigare, då extra många studenter deltagit i kursen – 160 studenter har bidragit med idéer och arbetstimmar, jämfört med cirka 135 tidigare år. Under årets mässa fanns det därför tio spel att provspela, istället för åtta. Ett av spelen är piratspelet Secret of the Old Ship. Spelet spelas på dator och är skapat i den klassiska peka och klicka-stilen som var stor under 90-talet.

      – Många spel som är uppbyggda på det sättet är ganska gamla idag. Vi var ganska kaxiga i vår spelpitch, vi vill göra det stora, nya, peka-klicka-spelet, berättar Lisa Kolfjord, animatör. 

      Gruppen som producerat spelet har bestått av 15 studenter från de olika inriktningarna. Ändå har arbetet fungerar bra, tycker hon. Kollegan Sofie Johansson, 2D-grafiker, håller med.

      – Alla har varit otroligt engagerade och vi hade tidigt en gemensam bild av hur vi ville att spelet skulle se ut. Det gjorde att vi kunde lägga fram ett riktigt bra koncept redan från start.

      – Det här har varit väldigt lärorikt eftersom arbetet sträcker sig över flera discipliner. Jag har till och med fått göra lite 3D, säger Lisa Kolfjord med ett skratt.

      Spelpresentationerna livesändes på his.se/live och går att se i efterhand på Högskolan i Skövdes YouTube-kanal och på Facebook.

      Publicerad: 2019-06-05
      Senast ändrad: 2020-01-22
      Sidansvarig: webmaster@his.se