Sökträffar

    Sökträffar

    Visa alla resultat för ""
    Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

    Söktips

    • Kontrollera att orden är rättstavade
    • Försök med andra sökord eller synonymer
    • Smalna av din sökning för att få fler träffar

    Hur kan vi hjälpa dig?

    Ny student

    Kontakta oss

    Hitta medarbetare

    Sökträffar

      Sökträffar

      Visa alla resultat för ""
      Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

      Söktips

      • Kontrollera att orden är rättstavade
      • Försök med andra sökord eller synonymer
      • Smalna av din sökning för att få fler träffar

      Hur kan vi hjälpa dig?

      Ny student

      Kontakta oss

      Hitta medarbetare

      Högskolan i Skövde, länk till startsida

      Nytt labb i Skövde driver utvecklingen av eldrivna fordon

      Publicerad 19 november 2025

      Elbilar behöver bli både billigare och mer energieffektiva. I ett nytt laboratorium i Skövde samarbetar forskare och företag för att utveckla och testa teknik som gör batteriproduktionen mer hållbar och effektiv, vilket i förlängningen kan ge oss billigare elbilar på marknaden.

      Stefan Ericson i KraftelektroniklabbetStefan Ericson, lektor vid Institutionen för ingenjörsvetenskap vid Högskolan i Skövde.

      Labbet, som finns på ASSAR Industrial Innovation Arena, är en del av ett forskningsprojekt där Högskolan i Skövde och flera stora industriföretag samarbetar för att förbättra hur eldrivna motorer och elektronik tillverkas. Arbetet omfattar centrala teknikområden inom elektriska drivlinor som kraftelektronik, lasersvetsning och nästa generations elmotorer. 

      – Vi har skapat en flexibel miljö där forskning, utbildning och industri kan mötas och testa framtidens lösningar tillsammans, säger Stefan Ericson, lektor vid Institutionen för ingenjörsvetenskap vid Högskolan i Skövde.

      Testar hur elfordon ska bli effektivare

      Det nya ASSAR Power Electronics Labs är byggt för att testa och kontrollera den elektronik som styr hur elfordon laddas, drivs och sparar energi. Forskare och ingenjörer undersöker allt från hur effektivt systemen använder ström till hur de klarar värme och kommunikation mellan olika delar av systemet.

      Stefan Ericson i Kraftelektroniklabbet

      – Vi har lagt stor vikt vid att skapa ett labb som är både säkert, flexibelt och pedagogiskt. Det gör att vi kan använda det i undervisningen, men också i avancerad forskning och utveckling tillsammans med industrin, berättar Stefan Ericson.

      Industrins verktyg i studenternas händer

      I labbet kan forskare och ingenjörer utveckla och köra automatiserade tester. Det finns även en motortestbänk och ett lödlabb där studenter praktiskt kan arbeta.

      Stefan Ericson i Kraftelektroniklabbet

      – Det är en miljö som speglar industrins verklighet. Studenter och forskare får arbeta med samma typer av system och verktyg som används i utvecklingen av eldrivna fordon och komponenter, säger Stefan Ericson.

      Samverkan som stärker svensk industri

      Flera stora Volvobolag och Horse Powertrain Limited deltar i arbetet tillsammans med Högskolan i Skövde.

      – Målet är att ta fram metoder och kompetens som gör svensk fordonsindustri mer konkurrenskraftig i den globala omställningen till eldrift, avslutar Stefan Ericson.

      Stefan Ericson i Kraftelektroniklabbet

       

      Faktaruta

      Projektnamn: ”Nästa generations laboratoriemiljö inom kraftelektronik och nya elmotorkoncept”
      Projekttid: 2023-2026
      Finansiär: Västra Götalandsregionen
      Samverkanspartners: Volvo Group Trucks Operations, Horse Powertrain Limited, IDC West Sweden, Volvo Cars, Volvo Lastvagnar, Volvo Penta
      Målet med projektet
      : är att möjliggöra utveckling och användning av avancerad utrustning för produktionsprocesser i ASSAR Industrial Innovation Arena i Skövde.

      Kontakt

      Avd. chef/Lektor

      Publicerad: 2025-11-19
      Senast ändrad: 2025-11-19
      Sidansvarig: webmaster@his.se