Branch by Branch, Rainbound och Forgetmenots. Så heter dataspelen som är nominerade till Skövde Academic Game Award (SAGA-priset). Det är Skövde kommuns pris till nya dataspelstalanger vid Högskolan i Skövde och delas ut under Sweden Game Conference den 23–24 oktober. Vinnaren får 20 000 kronor och vi har pratat med skaparna bakom spelen.
Branch by Branch
I Branch by Branch tar du dig upp i ett enormt träd genom att bygga en väg av plankor och rep för att hämta din försvunna ballong. I trädet kan du hitta frukter som du samlar in. De kan sedan säljas till en trädgårdstomte för att få pengar som används för att köpa uppgraderingar. De låter dig klättra både högre och snabbare.
– Spelet har en stiliserad grafisk stil med naturliga och klara färger. Estetiken ger en varm och mysig känsla som påminner om när man var liten och hade sommarlov, berättar Daniel Grimling som varit med och designat spelet.
Teamet bakom spelet kallar sig Star Skoot Games och består av fyra studenter. Gruppen bildades under en kurs våren 2025 då projektet påbörjades.
– Vi arbetade på spelet i cirka tio veckor. Sedan fortsatte vi under sommaren men med ett lägre tempo och med fokus på att testa nya system.
Hur känns det att vara nominerad till SAGA?
– Det känns stort. Vi är jätteglada och stolta. Vi ser fram emot mässan och att få visa upp vårt spel.
Vad skulle det betyda för er om ni vann?
– Det hade varit en stor ära och en bekräftelse för oss att det vi skapar faktiskt uppskattas av andra än oss själva, säger Daniel Grimling.
Vad händer med Branch by Branch just nu?
– Vi arbetar vidare med projektet och har ambitionen att starta ett företag. Vi har sökt oss till Inkubatorn i Science Park Skövde, för att ta del av deras lärdomar och få hjälp på vägen.
Ladda ned Branch by Branch från itch.io
Rainbound
Du får spela en liten fågel som inte kan flyga i en värld där det konstant regnar. Där navigerar du genom att använda magiska krafter som du hittar. Med hjälp av krafterna kan du hoppa över eller ha sönder farliga hinder som är i din väg, som taggiga buskar eller förgiftade floder. Spelet har en sorglig och melankolisk atmosfär och utspelar sig i en träskliknande natur med döda träd och mycket vatten på grund av det konstanta regnet. Världen har sedan länge förstörts av människor, vilket du kan se spår av i form av stängsel, farliga ämnen och gamla skyltar.
– Spelets handlar om hur människan förstör naturen och hur djuren får hantera konsekvenserna av vårt agerande, sammanfattar Emmy Hagberg som skapat grafiken.
Tillsammans med nio andra studenter kallar sig teamet Skylight Interactive. De började arbeta på spelet under en sommarkurs på Högskolan i Skövde sommaren 2024.
– Efter kursens slut fortsatte vi att jobba på det under fritiden. Det blev några timmar i veckan under ett år, med en längre paus under vårterminen.
Hur känns det att vara nominerad till SAGA?
– Det känns otroligt att vi uppmärksammas för vårt hårda jobb, särskilt med tanke på att mycket av det skedde på fritiden under roliga men sena kvällar. Vi uppskattar och är väldigt glada för nomineringen.
Vad skulle det betyda för er om ni vann?
– Det skulle kännas fantastiskt om spelet blir uppmärksammat på den nivån. Vi vet att de andra nominerade är väldigt duktiga och har skapat riktigt bra spel. Att vinna hade verkligen känts helt otroligt för oss, som en bekräftelse på att allt arbete vi lagt ned lönar sig, säger Emmy Hagberg.
Vad händer med Rainbound just nu?
– Vi löser buggar och polerar det. Vi funderar fortfarande över nästa steg och spelets framtid, men vi är optimistiska.

Forgetmenots
I Forgetmenots stiger du in på en teaterscen som är spelets värld. Där utforskar du olika scener. Ditt mål är att lösa ett pussel genom att flytta och placera föremål på rätt sätt. Varje pusselbit hjälper dig att avslöja delar av en känslofull berättelse om saknad och minnen.
Berättelsen avslöjas främst genom ett samtal mellan två karaktärer, vars röster du hör under spelets gång. Varje gång du löser ett pussel, låser du upp nästa del av deras dialog.
– Spelet har en färgglad och lekfull visuell stil som påminner om en teaterpjäs med rekvisita och charmiga scener. Trots de glada färgerna har världen en lätt melankolisk känsla, berättar Effrosyni Moraitou, en av skaparna till Forgetmenots.
Spelet skapades av 10 studenter under en kurs som varade cirka två månader.
Hur känns det att vara nominerad till SAGA?
– Vi känner oss väldigt överraskade och glada. Det är extremt spännande och vi tycker att det kommer bli en väldigt kul upplevelse för oss.
Vad skulle det betyda för er om ni vann?
– Det skulle vara helt otroligt. Förutom glädjen skulle det vara ett fantastiskt erkännande för allt arbete vi har lagt ner, som vi är väldigt stolta över, säger Effrosyni Moraitou.
Vad händer med Forgetmenots just nu?
– Forgetmenots är publicerad på Steam. Vi känner oss klara med spelet så vi kommer inte att jobba vidare med det.
Ladda ned Forgetmenots från Steam