Sökträffar

    Sökträffar

    Visa alla resultat för ""
    Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

    Söktips

    • Kontrollera att orden är rättstavade
    • Försök med andra sökord eller synonymer
    • Smalna av din sökning för att få fler träffar

    Hur kan vi hjälpa dig?

    Ny student

    Kontakta oss

    Hitta medarbetare

    Sökträffar

      Sökträffar

      Visa alla resultat för ""
      Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

      Söktips

      • Kontrollera att orden är rättstavade
      • Försök med andra sökord eller synonymer
      • Smalna av din sökning för att få fler träffar

      Hur kan vi hjälpa dig?

      Ny student

      Kontakta oss

      Hitta medarbetare

      Högskolan i Skövde, länk till startsida

      Robotar ska göra livet roligare för äldre personer

      Publicerad 26 maj 2025

      Med hjälp av robotar ska forskare i Skövde skapa spel som stärker äldre människors hälsa och välbefinnande. Projektet får 6,2 miljoner av Familjen Kamprads stiftelse.

      Allt fler blir äldre och många vill bo kvar hemma. Samtidigt minskar andelen människor i arbetsför ålder. Det ställer nya krav på hur vi möter äldre personers behov av både vård och social samvaro. Ensamhet är en växande risk, med tydliga kopplingar till både fysisk och psykisk ohälsa.

      Forskare vid Högskolan i Skövde vill nu använda spel som ett sätt att skapa meningsfulla aktiviteter för äldre personer. Spel väcker lekfullhet, tränar hjärnan och fungerar ofta som en bro till andra människor. Genom att ta vara på det intresset, oavsett om det gäller kortspel, brädspel eller digitala spel, hoppas forskarna kunna motverka passivitet och social isolering.

      Robotar som spelpartner

      I projektet Robotar som spelpartner och spelledare för äldre personer (RoSA) undersöker forskarna hur sociala robotar kan göra vardagen roligare och mer meningsfull. Målet är att äldre personer inte bara ska spela, utan också vara med och forma spelen.

      Forskarna utvecklar två spelprototyper. Den ena utmanar kroppen, med funktioner som anpassar tempo och svårighetsgrad efter användarens behov. Den andra stimulerar hjärnan genom moment som tränar minne, uppmärksamhet och strategi.

      – Vi använder prototyperna för att ta fram ett ramverk med designstrategier för hur robotar kan fungera som spelledare och spelpartners, säger Beatrice Alenljung, biträdande professor i informationsteknologi vid Högskolan i Skövde.

      Finansierar bättre livskvalitet för äldre personer

      Projektet får 6,2 miljoner kronor i stöd från Familjen Kamprads stiftelse, som genom projektet vill bidra till en bättre vardag för äldre personer.

      –Tack vare finansieringen kan vi sätta alla idéer i verket, från första workshop till spelprototyper. Att få arbeta med något som kan göra vardagen lite bättre för äldre personer känns både viktigt och meningsfullt, säger Catharina Gillsjö, professor i omvårdnad vid Högskolan i Skövde.

      Samverkan med vård- och omsorgspersonal

      Äldre personer, vårdpersonal och anhöriga spelar en aktiv roll i forskningen. De medverkar i workshops där spelidéer utvecklas och testas, från koncept till prototyp.

      – Att arbeta tillsammans med dem som faktiskt ska använda robotarna är helt avgörande. Vid Skaraborgs Hälsoteknikcentrum har vi en hemlik miljö där vi testar idéer på riktigt. Det ger värdefulla insikter om vad som fungerar och vad som inte gör det, säger Catharina Gillsjö.

      Kontakt

      Bitr. professor i informationsteknologi

      Professor i omvårdnad/Tf. Prodekan

      Publicerad: 2025-05-26
      Senast ändrad: 2025-05-26
      Sidansvarig: webmaster@his.se