Att bygga en bro mellan den svenska spelindustrin och akademisk forskning, det är huvudmålet med Game Development Research Centre. Det är ett nytt femårigt projekt som samlar fyra svenska lärosäten och viktiga aktörer i den svenska spelindustrin.

GDRC:s syfte är att stärka Sveriges ställning som en ledande spelutvecklingsnation genom att ge spelbranschen en egen forskningsbas.
I ett banbrytande projekt för att stärka Sveriges position i den globala spelindustrin kommer Högskolan i Skövde, Malmö universitet, Blekinge tekniska högskola och Karlstads universitet att etablera Game Development Research Centre (GDRC). KK-stiftelsen är projektets huvudfinansiär.
Särskilt utformat för spelindustrin
GDRC:s syfte är att stärka Sveriges ställning som en ledande spelutvecklingsnation genom att ge spelbranschen en egen forskningsbas. Initiativet är efterlängtat på grund av spelbranschens särskilda karaktär. Till skillnad från många andra branscher, där fysisk infrastruktur är avgörande, är kreativitet den mest värdefulla resursen när det handlar om spelutveckling.
"GDRC är särskilt utformat för att bedriva forskning inom det här unika området. Vi får nu möjlighet att etablera spelutveckling som ett eget forskningsfält. Det är verkligen på tiden, med tanke på hur intressant och framgångsrik den svenska spelindustrin är."
Per Backlund, professor i informationsteknologi.
Ensam i sitt slag
KK-stiftelsen är huvudfinansiär och satsar över 29 miljoner kronor i projektet. Även om stiftelsen har lång erfarenhet av att finansiera samverkansprojekt mellan akademi och industri är satsningen på GDRC ensam i sitt slag.
– Med denna investering vill vi möjliggöra utvecklingen av nya samverkansmodeller som möter spelindustrins unika förutsättningar. Satsningen lägger grunden för långsiktiga samarbeten som är avgörande för att Sverige ska behålla och utveckla sin starka position inom spelutveckling, säger Eva Schelin, vd på KK-stiftelsen.
Nytta för både vetenskap och företag
Den svenska spelbranschen domineras av mikroföretag, 90 procent av spelbolagen har färre än tio anställda. Trots sin storlek kan dessa små spelstudior nå stora kommersiella framgångar. Genom GDRC får mikroföretagen möjlighet vara med i långsiktiga forskningsprojekt och på det sättet och få tillgång till den senaste kunskapen.
– Genom GDRC kan forskare och företag samarbeta redan från början av forskningsprocessen. Detta gör det möjligt att hitta forskningsfrågor och ta fram resultat som är direkt användbara för företagen och samtidigt av stort vetenskapligt värde, säger Per Backlund.
En nationell nod för spelutvecklingsforskning
Spelindustrin är fortfarande ung och har en unik struktur. De samverkansmetoder som traditionellt använts mellan lärosäten och andra svenska exportindustrier fungerar dåligt för spelindustrin. Men genom GDRC går det att utveckla fler och bättre samverkansmetoder.
– Med det här projektet etablerar vi en nationell nod för svensk spelutvecklingsforskning. Vi samlar forskare och spelbolag från hela Sverige för att stärka den svenska spelindustrins konkurrenskraft. Högskolan i Skövde har en ledande roll i projektet eftersom vi i Skövde har ett starkt lokalast ekosystem inom spelutveckling. Men det är finansieringen från KK-stiftelsen som gör satsningen möjlig, säger Tehseen Aslam, vicerektor för samverkan vid Högskolan i Skövde.
Fakta: Game Development Research Centre (GDRC)
- Projekttid: Fem år, 2026–2031
- Huvudfinansiär: KK-stiftelsen
- Akademiska parter: Högskolan i Skövde, Malmö universitet, Blekinge tekniska högskola och Karlstads universitet
- Bransch- och forskningspartners: EA Digital Illusions, Divine Robot, Llama Lane, Cygames, F-Mad AB, Coffee Stain Studios, Okatima, Modl.ai, Stunlock Studios AB, Embracer Games Archive, GOALS, Ubisoft Sweden (Massive), Reactional Music Group, Game Habitat, Science Park Skövde, Healthygaming, RISE, Dataspelsbranschen.
